pátek 5. srpna 2016

Píseň ledu a ohně - Hra o trůny


Tak jsem se konečně dokopala k první recenzi. Je to recenze na knihu, podle které je natočen velmi oblíbený a sledovaný seriál. Většina ho zná pod názvem Hra o trůny, ale málokdo si při tom vzpomene na pravý název knižní série, podle které je slavný seriál natočen. Píseň ledu a ohně. Většina fanoušků zná tedy "Hru o trůny" pouze ze seriálu a i když také kniha byla velmi úspěšná, nikdy ne tak jako filmové zpracování. Možná je to tím, že knihy jsou opravdu tlusté a drahé a málokterý fanoušek je i knižní nadšenec. Jak vidíte na fotkách, já jsem také podlehla tomuto fenoménu. Jako většina jsem se nejdříve dostala k filmovému zpracování, kterému jsem ihned propadla a tak jsem se nedávno rozhodla pořídit si první knihu.

Anotace:
Jako strážce severu považuje lord Stark za prokletí, když ho král Robert pověří úřadem pobočníka vladaře a vyšle ho na jih, odkud se zatím nikdo z jeho rodiny nevrátil. Bezejmenní staří bohové nemají na jihu žádnou moc, Starkova rodina je brzy rozdělena a pobočník sám je polapen do sítě nebezpečných intrik. Ba co hůř, v exilu ve Svobodných městech za mořem dospěl pomstou posedlý chlapech. Jako dědic šíleného Dračího krále, jehož rodina byla vyvražděna, si dělá nárok na trůn. A na severu, tam za Zdí, kde člověk nemůže nikdy říct, co je živé a co ne, se mezitím houfují mrtvé armády Jiných, které vyčkávají na konec léta a nadvládu dlouhé zimy. Příběh zrady a ambicí, lásky, čar a kouzel může začít. Zima přichází!

Citáty vět z knihy, které mě zaujaly:

Nikdy nezapomeň, kdo jsi, protože svět na to nezapomene určitě. Udělej to svou předností a nedopusť, aby to bylo tvou slabostí. Obrň se proti tomu a nikdy to nebude použito k tomu, aby ti to ublížilo.
  • Tyrion Lennister, Píseň ledu a ohně - Hra o trůny

Ve skutečném životě vyhrávají zrůdy.
  • Lord Beališ, Píseň ledu a ohně - Hra o trůny

Žádáš chromého muže, aby naučil mrzáka tancovat. Jakkoli upřímně míněná může být lekce, výsledek pravděpodobně bude groteskou.
  • Tyrion Lennister, Píseň ledu a ohně - Hra o trůny

Na začátek bych chtěla pochválit Martinovu propracovanost celého knižního světa. V knize je ohromné množství postav a míst, ale všechno navzájem spolu skvěle souvisí. Dlouhé a přesné popisy (které Martin tak trochu "převzal" od Tolkiena) někomu mohou pomoci, lépe si vše představit, na můj vkus jsou ovšem zdlouhavé a občas se dá špatně orientovat i v nepřehledném množství jmen. Nevýhodou knihy je její délka - kniha má přes 800 stran. Pro některé čtenáře to může být výhoda, protože kniha alespoň není tak rychle přečtená. Ovšem některé kapitoly jsou zábavnější než jiné. Opravdu mě bavily kapitoly Tyriona, Dany nebo třeba Aryi, ale některé kapitoly byli téměř k "nepřelouskání". Např. kapitoly Sansy. Přišly mi v podstatě o ničem. Sansa se jevila až příliš jako poslušná holčička, která je velmi lehce ovlivnitelná a její kapitoly mě nebavily. Naproti tomu Tyrionovi kapitoly jsou naprosto geniální. Martin přesně vystihl jak se asi tak může cítit takhle znetvořený člověk, na kterého jsou kladeny tak vysoké nároky. Navíc jeho vyjadřování a moudra knihu oživují a často jsem se nejvíc smála právě u těchto kapitol.

Na závěr lze tedy jen říct, že příběh knihy je velmi promyšlený, vše spolu souvisí a kniha je poměrně čtivá. Na druhou stranu čtení může znepříjemnit příliš dlouhé popisy a některé nudné kapitoly, i když těm se nejspíš nevyhnete ani v jiných knihách.


Hodnocení: 🌟🌟🌟🌟

Žádné komentáře:

Okomentovat