čtvrtek 30. března 2017

Naslouchač


"...Všechno ve tvém životě je důležité a všechno má svůj smysl. Život se skládá ze vzpomínek. Z dobrých i ze špatných. Ty dobré si pamatovat chceme, ty špatné se připomínají samy. Když se objeví nějaká špatná, můžeme ji zahnat dobrou. A když myslíme na hezkou, vybaví se ošklivá. Takový je život Ilan..."


Za tento recenzní výtisk i s podpisem moc děkuji autorce Petře Stehlíkové. Netušila jsem, co od knihy očekávat, jelikož se na ni většinou objevují samá kladná hodnocení, a tak jsem se obávala zklamání. Musím ale říct, že tenhle recenzní výtisk jsem si opravdu užila. Takhle dobrou knihu, spadající (mimo jiné) do žánru fantasy, jsem nečetla snad od Jiskry v popelu či Kostičasu. A o českém knižním trhu ani nemluvě.

Autorka je podle mě opravdu skvělá spisovatelka. Hned ze začátku na mě zapůsobil plynulý přechod ze současnosti do minulosti hlavní postavy (a později zase nazpátek). Ve většině knih mě tohle dějové přecházení spíše ruší a mate, ale tady to opravdu perfektně navazovalo a vůbec mi nevadilo. Naopak to děj pozitivně ovlivnilo. Petra totiž skvěle propracovala celý knižní svět i jeho historii, ale má v knize spoustu cizích výrazů, a to by mohlo způsobit nepochopení čtenáře, jako např. ve značné části již zmíněného Kostičasu, kde je spoustu neznámého vysvětleno až později.

Petra pěkně a velmi podrobně popsala historii již v první části knihy. Navíc ji napsala tak záživně, že vás na rozdíl od některých knih dokáže upoutat a máte ještě větší chuť číst dál. I když můžou ty neustálé otázky, které Ilan pokládá někoho začít nudit, či odvádět jeho myšlenky jiným směrem, já si myslím, že je to naopak geniální pracování (nejen) se čtenářskou pozorností. No řekněte, kdy se vám naposledy při čtení knihy nehonily hlavou samé otázky. V Naslouchači dostanete na většinu z nich při čtení odpověď, a to beru rozhodně jako další plus.

Co musím ocenit asi nejvíc je originalita. Nevzpomínám si, že bych na nějaký podobný nápad narazila předtím. I tohle se spoustou dalších věcí způsobilo, že jsem nemohla Naslouchače téměř odložit z ruky. Rozhodně potřebuji druhý díl a potřebuji ho nejlépe brzy. Příběh je plný neočekávaných zvratů a stále vás překvapují nové věci. Každá postava v knize je úplně jiná, přesto si spoustu z nich určitě zamilujete. Není opravdu nic, co bych chtěla knize vytknout a to se mi často nestává a přidávám ji tímto na seznam mých nejoblíbenějších knih.

Už chápu, proč je kniha tak oblíbená. Rozhodně by si zasloužila anglický překlad, protože by měla podle mého úspěch i za hranicemi naší malé zemičky. Schovávat si ji pouze v České republice by byla opravdu škoda. Kdybych mohla, tak dám knize snad nekonečno hvězdiček, ale mám jich bohužel k dispozici jen pět. Každopádně knihu doporučuji všem. Jestli jste stále váhali, zda si ji přečíst, říkám vám, ať ihned zahodíte vše, co máte dělat a popadnete tuhle knížku! Stojí to za to :-).

Hodnocení: 🌟🌟🌟🌟🌟


4 komentáře:

  1. Krásná recenze, knihu jsem četla začátkem tohoto roku a byla pro mě velice milým překvapením. je naprosto dokonalá a souhlasím, že by si rozhodně zasloužila uspět i mimo naše hranice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za moc pochvalu :). No třeba se to jednou povede. Každopádně bych to autorce moc přála :).

      Vymazat
  2. Moc povedená recenze :) Knihu jsem četla a také se mi moc líbila :) Hodně mile mě překvapila a už se těším na pokračování :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc :). Taky se pokračování už nemůžu dočkat :).

      Vymazat